Copywriting

Copywriting is het schrijven van (web)teksten met een bepaald doel voor ogen. Met een goed stuk copywriting kun je mensen overtuigen, van gedachten doen veranderen, ontroeren, inspireren en tot actie over laten gaan. In vroegere tijden zeiden de mensen toen Cicero klaar was met spreken: “wat mooi gezegd”. Nadat Demosthenes klaar was met spreken zeiden ze echter: “laten we marcheren”. Demosthenes had de kracht van goede copywriting begrepen en onder de knie.

Bij copywriting zet je lezers aan tot het doen van een bepaalde actie, bijvoorbeeld het doen van een aankoop, een contactaanvraag voor meer informatie of het inschrijven voor een nieuwsbrief. Hier kun je denken aan verkooppagina’s, advertenties en direct mail.

Content marketing

Met content marketing wordt het creëren en delen van je content bedoelt, om zo prospects aan te trekken en deze om te zetten in klanten. Hier hoort ook een stukje retentiemarketing bij waarbij je ervoor zorgt dat klanten blijven terugkomen en kopen op jouw webshop. Je kunt hierbij denken aan het schrijven van blogberichten, creëren van podcasts, automatische e-mail responders en het algehele schrijven voor zoekmachines.